در سازمان هواشناسی کشور، ۳ سطح هشدار برای مردم و مسئولان ذیربط صادر می‌شود که با رنگ زرد، نارنجی و قرمز مشخص شده است. در اینجا هشدار سطح نارنجی مورد بررسی قرار می گیرد.

هواشناسي

به گزارش همشهری، به گفته رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور، هشدارهای سازمان هواشناسی کشور بر اساس ماتریس هشدار مبتنی بر اثر صادر می‌شود. بدین مفهوم که دو عامل اصلی دارد که محور افقی آن اثر تخریبی را نشان می دهد و محور عمودی آن احتمال وقوع در اطلاع رسانی و تعیین رنگ (سطح) آن نقش ایفا می ‌کنند.

صادق ضیائیان درباره هشدار سطح نارنجی به همشهری می گوید: «هشدار نارنجی شدت بیشتری از هشدار زرد رنگ دارد. در واقع احتمال وقوع حوادث در آن افزایش می‌ یابد و اثر تخریبی آن زیادتر می شود.»

او ادامه می دهد:‌ «مخاطره آب و هوایی در هشدار سطح نارنجی طیف وسیع تری را در بر می گیرد یعنی مخاطبین این هشدار، طیف وسیع تری از مردم را شامل می شود.»

رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور تاکید می کند: «در هشدار سطح نارنجی حوادث طبیعی می تواند با احتمال تلفات جانی و مالی بسیار همراه باشد. زمانی که هشدار سطح نارنجی صادر می شود، وسعت آن به اصطلاح منطقه ای است و وسعت آن ملی نیست. در این هشدار تلفات جانی و مالی محتمل است.»

او می گوید: «در این شرایط هموطنان در برنامه زندگی روزمرگی خود باید تجدید نظر کنند. اگر قرار است سفر کنند، با اعلام هشدار نارنجی یا باید به روزهای دیگری موکول کنند یا اینکه با احتیاط زیادی راهی سفر شوند. سعی کنند از سفر به آن منطقه ای که هشدار داده شده، اجتناب کنند.»

ضیائیان ادامه می دهد:‌ «شهروندان در شرایط هشدار نارنجی اگر سفر غیرضروری دارند، باید آن را لغو کنند، اگر در منطقه در معرض خطر قرار دارند، باید از منطقه دور شوند. اگر احشام یا اشیاء باارزشی دارند، بهتر است از آن منطقه دور کنند. واقعیت این است که مردم باید خیلی جدی به هشدار سطح نارنجی توجه کرده و تدابیری بیندیشند؛ به ویژه در حوزه کشاورزی.»‌

او عنوان می کند: «همچنین ممکن است مخاطرات پروازها را مختل کند یا با قطعی برق مواجه شوید و حتی مسدود شدن مسیرها اتفاق بیافتد. در زمان صدور این هشدار ممکن است آبگرفتگی گسترده در معابر به وجود بیاید و به همین دلیل، مردم منطقه باید تمامی این مسائل را در نظر بگیرند و با توجه به آن به زندگی روزمره خود بپردازند. یکی از مشکلات در زمان سیلاب این است که متاسفانه خودروها به دل سیلاب می زنند تا از آن عبور کنند، این کار اما بسیار خطرناک است و سیلاب خودرو را با خود ببرد.»

رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور اضافه می کند: «دستگاه های اجرایی هم در هنگام هشدار سطح نارنجی باید آمادگی بسیاری برای این رخداد داشته باشند. دستگاه های اجرایی مانند شهرداری، فرمانداری، اداره آب منطقه ای، اداره کل راه و شهرسازی، مدیریت بحران، هلال احمر، اورژانس و...در هنگام هشدار سطح نارنجی باید آمادگی کامل را داشته باشند.»

بیشتر بخوانید:

با هشدار سطح زرد هواشناسی آشنا شوید | زمان صدور این هشدار چه باید بکنید؟

کد خبر 888271
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کهگیلویه و بویراحمد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha